De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Bralex Webshops B.V. gedwongen informatie op zijn websites aan te passen en consumenten juist te informeren over hun rechten. De ACM was een onderzoek naar dit bedrijf gestart nadat zij klachten van Nederlandse consumenten had ontvangen. Bovendien hadden de Belgische en Duitse toezichthouders geklaagd over verschillende websites van Bralex. Het betrof websites waarop het bedrijf producten zoals voedingssupplementen, zaklampen en andere huis-, tuin- en keukenartikelen aanbood aan onder meer Nederlandse, Belgische en Duitse consumenten.
ACM spreekt Bralex Webshops aan op onjuiste en onvolledige informatie op zijn websites

Onjuiste informatie
Op de websites van Bralex met namen als www.forskolinnaturalis.nl, www.garciniacambogioashop.nl en www.flashlightq250.com stond onjuiste informatie over de kenmerken en de prijs van de producten. Zo werd er bijvoorbeeld geadverteerd dat de voedingssupplementen 14 dagen gratis geprobeerd konden worden, terwijl dat feitelijk niet kon. Ook werd vermeld dat het herroepingsrecht zou vervallen als de potjes met voedingssupplementen – die niet waren verzegeld – opengemaakt werden. Dat klopt niet. Bovendien moesten consumenten wel betalen voor het product en het verzenden ervan en stonden er valse claims van nepartsen op de websites.
Ook ontbrak relevante informatie over de consumentenrechten bij online aankopen, zoals juiste informatie over het herroepingsrecht. De start en de termijn van het herroepingsrecht – 14 dagen vanaf de dag na ontvangst van het product – hanteerde het bedrijf in de praktijk onjuist. Tot slot ontbraken de volledige contactgegevens van het bedrijf.
Websites offline of aangepast
Bralex heeft inmiddels de websites met de onjuiste en onvolledige informatie óf offline gehaald óf op de nog bestaande websites de informatie aangepast en aangevuld.
Bron: ACM
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.