Ga naar de inhoud
29 juni 2022 • Nieuws

ACM waarschuwt: telefonische verkopers moeten toestemming bewijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt de telemarketingbranche: als gevolg van de nieuwe, strengere regels ligt de lat hoog voor het bewijzen van toestemming bij ongevraagde verkooptelefoontjes. Het bedrijf dat belt moet aantonen dat de mensen die hij belt expliciet toestemming hebben gegeven dat zij gebeld mogen worden. Deze toestemming moet verifieerbaar zijn en gekoppeld kunnen worden aan diegene die gebeld wordt. Sommige bedrijven denken dat een procesbeschrijving of een bellijst voldoende is om de vereiste toestemming te bewijzen. Dat is niet het geval.

call-center-1015274_1920

Mensen die gebeld worden, kunnen het recht van verzet inroepen. Ondernemingen mogen dan niet meer bellen en moeten deze persoon tijdig uit het belbestand verwijderen. De ACM ziet dat bedrijven te traag zijn met het verwijderen van die mensen uit hun belbestand. De komende periode gaat de ACM handhaven. Dit heeft de ACM gemeld op een congres dat de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en services DDMA organiseerde.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij hebben gemerkt dat (telemarketing)bedrijven de toestemming van mensen om gebeld te mogen worden nog onvoldoende kunnen bewijzen. Vandaar dit duidelijke signaal: alleen specifiek, persoonlijk en duidelijk vastgelegde toestemming die gekoppeld kan worden aan de gebelde persoon is voor ons voldoende. Bedrijven die telemarketing uitbesteden moeten in zee gaan met telemarketingbedrijven die zich houden aan de regels.”

Wanneer mag een bedrijf bellen?

Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe wettelijke regels voor telemarketing. De regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven mensen mogen bellen om iets te verkopen. Bedrijven mogen alleen mensen bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. De ACM houdt toezicht op de naleving van deze regels en kan boetes opleggen.

Het bedrijf dat belt moet kunnen aantonen dat degene die hij belt:

  • daar vooraf mee heeft ingestemd, of;
  • bij datzelfde bedrijf voor hetzelfde soort product of dienst klant is of recent is geweest. Het bedrijf mag maximaal nog drie jaar bellen met een voormalige klant.

Wat kun je doen als je gebeld wordt?

Tijdens het gesprek kun je altijd het ‘recht van verzet’ inroepen. Het is daarvoor voldoende als je zegt: “Ik wil dat u mij niet meer belt.” Dit recht moet het bedrijf dat belt bij elk gesprek actief aanbieden. Degene die gebeld wordt houdt zo de controle over de telefoontjes die hij van bedrijven krijgt.

Toezicht ACM

De ACM is de toezichthouder op de naleving van de nieuwe regels. De ACM kan boetes opleggen als bedrijven zich niet aan de regels houden. Onderdeel van de nieuwe regels is ook dat het bedrijf dat belt moet kunnen aantonen dat hij mocht bellen en dat hij het recht van verzet heeft aangeboden. De ACM stelt eisen aan de manier waarop bedrijven die toestemming kunnen aantonen.

Signalen over ongewenste telefoontjes kun je melden bij ACM ConsuWijzer.

Bron: acm.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.