Ga naar de inhoud
12 juli 2021 • Nieuws

Update Keijzer (EZK) op het thema: geen telemarketing-irritatie

Vorige week (30 juni jl.) gaf onze staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, de Tweede Kamer opnieuw een update over de voortgang van het consumentenbeleid dat de positie van de consument moet versterken.

tweede_kamer

Sinds 1 juli jl. zijn de nieuwe regels (art. 11.7 van de Telecommunicatiewet) van kracht. Consumenten mogen niet meer ongevraagd gebeld worden, maar alleen wanneer zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, of wanneer zij klant zijn (geweest). Goede doelen hebben iets meer ruimte en mogen ook sympathisanten bellen. Het verminderen van telemarketing-irritatie is één van de thema’s waarop Keijzer zich richt.

Keijzer heeft goede hoop op minder irritatie en onbegrip: “De telefoongesprekken die na 1 juli nog plaats mogen vinden, sluiten beter aan bij de verwachting en behoefte van de consument (…)”. Omdat het niet alleen belangrijk is dat de nieuwe regels worden toegepast, maar ook dat de consument van de nieuwe regels op de hoogte is, is er per 1 juli een voorlichtingscampagne gestart. Doel hiervan is dat consumenten weten wat zij kunnen doen als zij worden geconfronteerd met ongewenste verkooptelefoontjes.

Naast de wetswijziging en de voorlichtingscampagne moeten de irritaties ook worden weggenomen door de vernieuwde Code Telemarketing 2021 (CTM) die per 1 maart 2020 in werking is getreden. Hierin staat (onder andere) dat klanten tot maximaal drie jaar na beëindiging van het contract nog gebeld kunnen worden. Keijzer wil de sector een redelijke kans te willen geven om zich te bewijzen met deze nieuwe zelfregulering. Maar laat nu al weten dat zij een voorstel zal doen om de klanttermijn wettelijk vast te leggen, mocht blijken dat de Code onvoldoende bijdraagt aan de oplossing van de problemen met telemarketing.

EZK zal de komende periode aan de hand van flitspeilingen meten wat de houding van burgers tegenover telemarketing is. Hebben de huidige inspanningen van de sector het gewenste effect? Uit de laatste herhaalmeting blijkt dat er vooralsnog weinig verbetering zichtbaar is. Keijzer geeft aan dat zij de sector nog wat langer de tijd zal gunnen vanwege het bijzondere jaar dat we vanwege de corona-crisis hebben gehad.

Heeft u vragen over de nieuwe wetswijziging, de Code Telemarketing of hulp nodig bij de (verdere) implementatie van de wetswijziging? Wij helpen u graag verder.

Lees hier de hele Kamerbrief stand van zaken consumentenagenda.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.