Het Commissariaat voor de Media (CvdM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaan nauwer samenwerken op het gebied van toezicht en handhaving in het domein van digitale media en dataverwerking.
Nauwere samenwerking CvdM en Autoriteit Persoonsgegevens

De samenwerking is reeds ingegaan en geldt in eerste instantie voor de periode van twee jaar en kan daarna steeds met periodes van drie jaar worden verlengd. Vandaag maken de instanties de samenwerking bekend die moet leiden tot een protocol dat de operationele kant vastlegt. Dat gaat om werkafspraken, zoals het delen van signalen, en onderlinge uitwisseling van informatie.
Concreet richten ze zich onder meer op zaken als ongewenste reclame, websites van omroepen en het gebruik van algoritmen, filters en profilering.
Het werkterrein van het CvdM en de AP overlappen in het digitale domein omdat het verzamelen en exploiteren van data en profielen steeds vaker de basis vormt van de verdienmodellen achter online mediabedrijven.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.