Ga naar de inhoud
7 maart 2019 • Nieuws

Pak ‘Big Tech’ aan met oude regels voor mededinging

Gebruikers betalen een hoge prijs voor het databeleid van Facebook: hun privacy. Mededingingsrecht biedt mogelijkheden dit te beteugelen, betogen  en  op NRC.nl.

import692-privacysettings2

Achttien maanden werkte het Britse parlement aan een lijvig rapport over regelgeving voor sociale media. Het werd vorige maand met de nodige verontwaardiging gepresenteerd. Zo zou de top van Facebook bestaan uit „digitale misdadigers”. Concreet roepen de Engelsen op tot de inzet van het mededingingsrecht om Facebook aan te pakken. De week ervoor liet de Duitse toezichthouder, het Bundeskartellambt (BKa), al zien hoe het databeleid van Facebook daarmee beperkt kan worden. Het concludeerde dat het grootschalig verzamelen en doorverkopen van gebruikersgegevens misbruik is van hun economische machtspositie.

In diverse commentaren wordt de beslissing baanbrekend genoemd , omdat ze de bescherming van privacy onder het mededingingsrecht zou brengen . De Duitse toezichthouder paste het mededingingsrecht creatief , maar rechtmatig toe. Door het mededingingsrecht in de Facebookzaak flexibel toe te passen, bewijst het Bka dat de klassieke doelstelling van het mededingingsrecht –bescherming van de consumenten– gebruikt kan worden om er de nieuwste bedrijfsstrategieën mee in toom te houden.

Lees verder op NRC.nl 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.