Ga naar de inhoud
17 november 2019 • Nieuws

Rutte: stop met belmenu’s, begin met mandaat

Mensen die contact opnemen met de overheid moeten volgens minister-president Mark Rutte een ‘gewoon mens’ aan de lijn kunnen krijgen en niet vastlopen in belmenu’s. “Uiteindelijk moet je iemand aan de lijn kunnen krijgen die je kan vertellen hoe het zit”, zei Rutte vanmiddag tijdens het jaarcongres van de Nationale Ombudsman. Dat schrijft het AD.

import125-ISS_6117_01531_website

De premier vindt dat de overheid ondanks de toegenomen digitalisering altijd via de post of telefonisch bereikbaar moet zijn. Daarbij moet worden voorkomen dat de overheid zichzelf als ‘leverancier van diensten’ ziet en mensen als ‘klant’. Rutte zei liever niet te spreken van ‘burgers’, omdat hij dat een ‘verschrikkelijk’ woord vindt. “Ik spreek liever over de rest van Nederland, want de overheid, dat zijn we allemaal.” Rutte refereerde in zijn speech aan de nogal onoverzichtelijke IVR van Ziggo, toen hij een andere TV had aangeschaft. De premier ging ook in op de vele problemen bij uitvoeringsorganisaties, zoals de Belastingdienst, het CBR en het UWV. Daar hapert de dienstverlening en lopen mensen vast. Volgens Rutte zijn de problemen serieus, maar ligt dat niet aan de medewerkers, die volgens hem ‘deugen’ en ‘geen mensenhaters’ zijn.

Lees verder op www.klantcontact.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.