Ga naar de inhoud
7 oktober 2018 • Nieuws

Telemarketing wordt opt in

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, heeft vandaag haar consumentenagenda gepresenteerd. Eén van de bekendmakingen betreft het kanaal telemarketing. Dat kanaal wordt “opt in” na de invoering van de ePrivacy Verordening. Dat wil zeggen dat het bel-me-niet-register verdwijnt en telemarketing alleen nog mag geschieden op basis van toestemming van de consument.

import62-Callcenter

De sector is al ruim een jaar in gesprek met economische zaken over onder meer de invoering van de ePrivacy Verordening en dan met name een aantal zeer gevoelige onderdelen hieruit, te weten:

  • Telemarketing opt in vs. opt out
  • Een beperking op de termijn van de klantrelatie
  • Een prefix (088-telemarketing) meesturen bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

Een beperking op de klantrelatie en een prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet. De sector krijgt de tijd om de irritatie in het kanaal verder te verlagen door aanpassing van de zelfregulering. Hierover hebben de DDMA en de Klantenservice Federatie en EZK overeenstemming kunnen bereiken. DDMA en KSF zijn blij met dit resultaat. “Opt in” is weliswaar een verzwaring van de regels, maar met een bel-me-niet-register waar ruim 10 miljoen mensen in staan is “opt out” bijna gelijk aan “opt in”. Dat de klantrelatie niet wordt beperkt is een groot winstpunt en een prefix voor telemarketing zou het kanaal mogelijk verlammen.

DDMA en KSF gaan nu in gesprek met hun achterbannen over aanpassingen in de zelfregulering. Ook blijven de brancheorganisaties in dialoog met EZK. De sector zal een goede balans moeten vinden tussen de commerciële inzet van de telefoon en het beperken van irritatie bij de consument. De zwaardere maatregelen zijn namelijk nog niet geheel van tafel.

 

 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.