Ga naar de inhoud
15 april 2019 • Nieuws

Twee derde van de hotelwebsites beschermt persoonsgegevens onvoldoende

Twee van de drie hotelwebsites lekt onbewust boekingsgegevens en persoonlijke gegevens van gasten. Dit blijkt uit een analyse van meer dan 1.500 hotels door Symantec, leverancier van cybersecurityoplossingen.

import185-beach

De door de hotels gelekte informatie omvatte alles, van volledige naam en postadres, tot creditcardgegevens en paspoortnummer. Als hackers toegang hebben tot deze informatie, kunnen ze inloggen op een reservering, persoonlijke gegevens inzien en boekingsgegevens wijzigen. Ook kan de reservering volledig worden geannuleerd.

Hackers kunnen de gelekte informatie verkopen aan andere cybercriminelen op het dark web of gebruiken om identiteitsfraude te plegen. Ook kunnen ze de gegevens gebruiken om gepersonaliseerde spam- of phishingmails te versturen. Door persoonlijke informatie te gebruiken, vergroten oplichters de geloofwaardigheid van hun mails.

Wat consumenten kunnen doen, is de URL van de website controleren. Als hier persoonlijke informatie in staat, zoals een persoonlijk e-mailadres die duidelijk vermeld is als onderdeel van de link, dan is dat meestal een teken van een datalek.

Lees verder op Emerce.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.