Ga naar de inhoud
13 juni 2022 • Nieuws

Voorkom een wildgroei aan uitbelnummers: reputy management uitbelnummers

Als u telemarketing bedrijft, bent u verplicht om uit te bellen met een herkenbaar nummer. Hoe lang een organisatie dit nummer mag gebruiken of hoeveel nummers een organisatie mag aanwenden voor telemarketing is niet vastgelegd. Zo worden voor sommige adverteerders veel nummers ingezet. Dit veelal vanuit de gedachte dat als men wisselt van nummer, de kans groter is dat de consument wordt bereikt. Soms hebben adverteerders weinig zicht op of en hoe vaak dit nu gebeurt. Daarom biedt DMCC reputy management voor uitbelnummers.

Afbeelding16-e1651827481134

Herkenbaar uitbelnummer wettelijk verplicht

In zowel de nieuwe Telecomwet als de Code Telemarketing is opgenomen dat telemarketing uitsluitend mag worden uitgevoerd met een herkenbaar nummer. Het herkenbaar uitbellen heeft als doel om de transparantie bij de consument te vergroten. Het is namelijk verplicht dat het nummer bereikbaar moet zijn. Als de consument het gesprek heeft gemist, dan kan hij altijd het nummer terugbellen. Het gesprek dient of bij een agent binnen te komen of de consument krijgt een IVR te horen met daarin de naam van de adverteerder en meer informatie omtrent het Recht van Bezwaar. In de praktijk zien we dat het herkenbaar uitbellen redelijk tot goed wordt nageleefd, maar er is nog maar weinig aandacht voor de inrichting van het management op deze uitbelnummers. Dit terwijl mismanagement gevolgen heeft voor de reputatie van een organisatie en het vertrouwen van de consument.

Voorkom misbruik

Adverteerders besteden hun telemarketingactiviteiten vaak uit, of schakelen intermediaire dienstverleners in om hun producten en diensten te verkopen. Deze partijen zijn vaak ook verantwoordelijk voor het inrichten van de uitbelnummers. In zowel de Code als in de Telecomwet is geen duur opgenomen waarin het gehanteerde uitbelnummer beschikbaar moet zijn. Iedere organisatie kan dit dus naar eigen inzicht bepalen. Een organisatie zou er dus voor kunnen kiezen om per campagne wekelijks met een nieuw uitbelnummer te gaan werken. Er is de afgelopen periode een wildgroei aan uitbelnummers ontstaan. Dit veelal vanuit de gedachte dat hoe vaker men switcht van nummer, hoe groter de kans is dat je die consument wél bereikt. Om te zorgen dat die uitbelnummers ook als ze niet meer worden ingezet, nog even voor de consument die terugbelt, beschikbaar blijven moet je hier een controle op inrichten. Daarnaast heb je als adverteerder ook de verantwoordelijkheid om na te gaan of intermediaire verkopers niet te veel en te vaak met een nummer rouleert. Dat zou namelijk kunnen duiden op misstanden bij de verkoop. Waarbij er van nummer gewisseld wordt als er teveel klachten over online staan.

Reputy management uitbelnummers

Betrouwbaar handelen staat centraal bij het krijgen van vertrouwen van de consument. Een toekomstbestendige manier om te kijken naar het uitbelmanagement kan zijn door te zorgen dat het nummer bereikbaar is en blijft. De consument kan dit nummer gaan herkennen waardoor het bereik op een campagne toeneemt. Als het bereik toeneemt, is er minder schaarse data benodigd om het target te behalen. Zo creëert u vertrouwen bij de consument terwijl er efficiënter databeheer plaatsvindt.

Om onze klanten structureel te ondersteunen bieden wij de dienst Reputy Management Uitbelnummers:

  • Grip op uitbelnummers: de compliance monitor biedt een aparte module waarin de partijen die door of namens de organisatie worden ingezet op weekbasis wordt gevraagd om alle actieve uitbelnummers te uploaden. Zo heeft de organisatie altijd alle actieve nummers inzichtelijk en kan de organisatie snel schakelen indien een in- of externe stakeholder hierom vraagt.
  • Reputy management: in een vaste frequentie wordt een online search uitgevoerd op de actieve uitbelnummers. De terugkoppeling van de bevindingen vindt overzichtelijk plaats in het dashboard van de compliance monitor. Dit zorgt voor grip op reputatie!
  • Compliance check op uitbelnummers: in een vaste frequentie wordt een steekproef uitgevoerd op de actieve uitbelnummers met een controle op de juiste inrichting van de IVR en/of inbound gesprek. Zo is de organisatie aantoonbaar compliant op dit gebied.

Geïnteresseerd? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Arjen van Eeuwen om de mogelijkheden te bespreken.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.